Verduurzamen bouwlogistiek (D)
De dijkverbetering wordt gerealiseerd door een grondoplossing en/of constructie in de dijk. Er zijn meerdere werkzaamheden die tegelijk zullen plaatsvinden, zoals het verwijderen en aanbrengen van wegen/fietspaden, het aanbrengen van constructies en ontgraven en aanbrengen van klei voor de dijk.
Het belangrijkste uitgangspunt is dat benodigde grond voor de dijkverbetering uit de riviermaatregelen wordt verkregen. De strategie is erop gericht om de dijkverbetering altijd doorgang te laten vinden en koppeling te maken tussen een “materiaal vragende” dijksectie met een “materiaal leverende” riviermaatregel.
Concreet heeft dit geresulteerd in de volgende optimalisaties:
-
Beperken transportafstanden: we ontgraven grond die nodig is voor de definitieve inrichting uit de directe omgeving van de verwerkingslocatie. Zo bereiken we een gesloten grondbalans per deelgebied. Boskalis en K3/Wetering hebben afspraken gemaakt om klei uit de depots Hemelrijkse Waard en Demen-Dieden in te zetten voor nabijgelegen dijkvakken en -secties. Door gebruik te maken van gebiedseigen gronden en klei uit de lokale depots worden de transportafstanden verkleind.
-
Beperken aantal transporten: om het aantal transporteren te reduceren is het uitgangspunt dat we tijdelijke overslag in depots tot het minimum te beperken en de vrachten in een zo groot mogelijke bulk te vervoeren. De af te voeren materialen voeren we af per schip waarvoor wij gebruik maken van laad- en losvoorzieningen.
-
Slim inrichten bouwwegen: over verharde wegen rijden resulteert in 40% minder rolweerstand en dus minder brandstofverbruik dan rijden over zandwegen. We gebruiken daarom megarijplaten (van 12m x 3,5m) en geasfalteerde bouwwegen om het brandstofverbruik te minimaliseren.